SVEMO, vårt riksidrottsförbund, har krav på att alla som som tränar eller tävlar på SVEMO anslutna banor måste ha licens. Det är för att du som förare ska vara bra försäkrad ifall olyckan är framme.

Licens köps via Svemo TA och kan endast köpas av person som av klubben anges som medlem i klubbens medlemsregister.

Förare som ska skaffa licens för Kils MK MC behöver alltså göra så här:

1. Du som har betalt medlemsavgift hos Kils MK MC är registrerade i vårt medlemsregister.
  2. Du går in i Svemo TA via Svemos hemsida, skapar en profil och köper en Klubblicens.
  3. Föraren får en licensbricka hemsänd via post eller som digital variant.

Tips! Klubblicensen är den billigaste licensen. Den gäller för träning i alla grenar och på alla banor i Sverige, utom dragracing och roadracing. Den gäller också för klubbtävling i den gren och klubb som anges på licensen.

Om du ska tävla så kan du behöva en annan licens. Mer information om detta finns hos Svemo.

Tävlingslicenser

För barn som vill tävla finns det, förutom Guldhjälm, Ungdomslicens.

Ungdomar kan också ha Juniorlicens.

Äldre kör tävling med bredd-licens.

Licens för yngre

Klubblicens kan köpas från och med det kalenderår ditt barn fyller 12 år och uppåt.

Barn under 12 är är helförsäkrad via banlicensen om de är inskrivna i Guldhjälmsutbildningen. Barn under 12 år är halvförsäkrade via banlicensen om de inte är inskrivna i Guldhjälmsutbildningen.

Prova-på-licens

Du kan köpa en prova-på-licens direkt hos oss i kiosken eller här: https://www.provapasvemo.se/

Mer om licenser

Du kan läsa mer om de olika licenser som finns på Svemos sida om licenser.