Hoppa till sidans innehåll

Praktiska övningar


Här kommer lite bra grundövningar för att få mer kontroll på hojen.

Övning 1: Bromsa

Sätt upp två koner och se till att det är fritt runtomkring. Föraren ska köra mellan konerna och när de passeras så ska crossen stannas effektivt och kontrolleras. Ända ner till stillastående.

Har du koppling på din cross så är det viktigt att lära sig den. I den här övningen ska motorn vara igång hela tiden, dvs. koppling och broms samtidigt.

Bromsa med cross

Övning 2: Balansen

Ta konerna och komplettera med en planka enligt bilden. Övningen består i att köra crossen på plankan hela vägen. Första sittandes på hojen och sen ståendes. Denna övning ska köras sakta.

Övning 3: Slalom

Här ska koordination och svängning övas. Ställ upp koner med mellanrum och kör slalom enligt bild. Övningen ska först köras sittande och sen ståendes. Börja sakta och fokusera på tekniken, farten är oviktig. Det kan behövas justera avståndet mellan konerna beroende på vilken cross som körs och körvana.

Slalom på cross

Uppdaterad: 13 MAJ 2020 11:37 Skribent: Martin Gustafsson
Epost: Adressen Gömd

VMS

 

Frykenbaden

 

Yamaha center

  

 

 

SISU_Webb_Banner_170X170_samverkan 

 

 

 

 

Vill du annonsera här och samtidigt stödja Kils MK MC kontakta This is a mailto link

Postadress:
Kils MK Motorcykel - Motorcykel och Snöskoter
Susanne Lindgren, Dyvelstensvägen 13
66730 Forshaga

Kontakt:
Tel: 0707544101
E-post: This is a mailto link

Se all info